جمعه ۰۲ شهریور ۰۳

علایم اتیسم در نوزادان و کودکان خردسال با نرخ سرعت خاص خود و به صور متفاوت از هم رشد می کنند. لذا، در چه مرحله ای باید سؤال کنید که آیا روند رشد فرزندتان در مسیر درستی از رشد و تکامل قرار دارد یا خیر؟ آیا علایم اوتیسم در آنها وجود دارد؟
تشخیص اختلال طیف اتیسم (ASD) در نهایت بر اساس توصیف شما از روند رشد و تکامل کودکتان و مشاهدات دقیق رفتارهای خاص او توسط پزشک متخصص اطفال میباشد. بنابراین تشخیص زودهنگام، نیاز به مشارکت والدین و متخصصان اطفال در تشخیص وجود علایم اتیسم دارد. در این مشارکت، شما به ‌عنوان والدین باید احساس راحتی کنید که نگرانی‌هایی را که در مورد رفتار یا رشد فرزندتان دارید مانند نحوه بازی، یادگیری، صحبت کردن، و رفتار او را مطرح کنید. به همین ترتیب، نقش پزشک اطفال فرزند شما در این مشارکت این است که به نگرانی های شما به دقت گوش داده و در صورت شک به اختلال طیف اوتیسم و وجود علایم اتیسم، ارزیایی دقیق، مشورت با متخصصین اتیسم و آزمایش‌های پزشکی مورد نیاز را انجام دهد .
لذا والدین میبایست از نقاط عطف رشد و تکامل فیزیکی، اجتماعی، عاطفی و شناختی در روند رشد کودکان مطلع بوده، نحوه رشد فرزندشان را نظارت نمایند. مشاهده تأخیر در این موارد میتواند از علایم هشداردهنده در رابطه با وجود علایم اوتیسم باشد. البته لازم به تذکر است اکثر کودکان در حدود سن خاصی به نقاط عطف رشد می رسند، اما در برخی ممکن است رسیدن به این نقاط عطف، زمان بیشتری طول بکشد. معهذا اگر در مورد رشد کودک خود سؤالی دارید، همیشه خوب است که با پزشک اطفال خود صحبت کنید. و به به غرایض خود اعتماد کنید، شما کودک خود را بهتر از هرکس دیگری می شناسید!

چک لیست برای دوران کودکی

دانستن نقاط عطف رشد در نظارت روند رشد کودکتان کمک کننده خواهد بود ،مهم ترین نقاط عطف رشد تا سن 5 سالگی عبارتند از:
• در 2 ماهگی: کودک سعی می کند به والدین خود نگاه کند و به چهره ها توجه کند.
• تا 4 ماهگی: از حرکات صورت مانند لبخند زدن یا اخم کردن تقلید می کند و به محبت پاسخ می دهد.
• در 6 ماهگی: دوست دارد خود را در آینه نگاه کند و اشیا را به دهان می آورد.
• تا 9 ماهگی: اسباب بازی های مورد علاقه خود را دارد و وسایل کوچک را توسط انگشت شست و سبابه برمی دارد.
• حدود 12 ماهگی: تا حدی در پوشیدن لباس دست و پا را بالا می آورد و دستورالعمل های ساده را دنبال می کند.
• در 18 ماهگی: به تنهایی کاوش می کند و وقتی از او خواسته می شود به قسمتی از بدن خود اشاره می کند.
• در 2 سالگی: با دیدن کودکان دیگر هیجان زده می شود و مرتب کردن اشکال و رنگ ها را آغاز می کند.
• در 3 سالگی: می تواند خودش لباس بپوشد و پازل ها یی با سه یا چهار قطعه را کامل کند.
• در 4 سالگی: می تواند تفاوت بین واقعی و ساختگی را تشخیص دهد و پیش بینی می کند که در یک داستان چه اتفاقی می افتد.
• در 5 سالگی: می خواهد مانند دوستان خود باشد و می تواند فردی را با شش عضو بدن ترسیم کند.

علایم اولیه اوتیسم چیست؟

علائم اولیه اتیسم چیست؟

بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم (ASD) زمانی که نوزاد هستند، تفاوت‌های رشدی به ‌ویژه در مهارت‌های اجتماعی و کلامی را نشان می‌دهند که از مهم ترین علایم اتیسم میباشند، اما از آنجایی که این کودکان معمولا به موقع می نشینند، چهار دست و پا راه می روند، علایم اتیسم کمتر آشکاری نظیر عدم رشد حرکات و اشارات بدنی مانند حالت ها ،اطوارها، اداها و انجام ندادن بازی های تخیلی و عدم رشد ارتباط کلامی اجتماعی، اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند.
لذا با توجه به اینکه اوتیسم به علایم یا ویژگی های رفتاری خاصی مربوط می شود، تشخیص علایم اتیسم در کودکان، در سن زیر 18 تا 22 ماهگی معمولاً دشوار است. برخی موارد، علایم اوتیسم ممکن است گاهی تا زمانی که کودک به سن مدرسه میرسد یا حتی تا اواخر زندگی آشکار نشوند. با این حال، مطالعات و تحقیقات نشان داده اند که برخی از علایم اتیسم و ویژگی هایی در این طیف اختلال وجود دارند که والدین می توانند در سال های اول زندگی کودک به دنبال آنها باشند. اگرچه این یافته ها بطور حتمی ممکن است نشانه‌ای از اتیسم نباشند، اگر کودکی برخی از این ویژگی‌ها را نشان ‌دهد، عاقلانه است که با متخصص اطفال و اتیسم مشورت شود زیرا هرچه درمان اتیسم و اختلال طیف اتیسم زودتر شروع شود، احتمال مؤثر بودن مداخلات درمانی در جبران اختلالات بوجود آمده بیشتر است. به همین دلیل اطلاع والدین از چگونگی شناسایی علایم اوتیسم و نشانه های آن بسیار مهم و حیاتی میباشد.

علاوه بر تأخیر در گفتار و تفاوت‌های رفتاری که از علایم اتیسم شایع میباشند، خانواده‌ها ممکن است متوجه تفاوت‌هایی در نحوه تعامل فرزندشان با همسالان خود و دیگران نیز شوند.
همیشه به خاطر داشته باشید یک کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم (ASD) دقیقاً علایم اتیسم مشابه کودک دیگر مبتلا را نخواهد داشت. در این طیف اختلال، انواع و شدت علایم اوتیسم می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد!

علایم اتیسم هشدار دهنده در 6 الی 12 ماهگی:

⦁ کودک تمایل به برقراری ارتباط چشمی نداشته و اشیای متحرک را با چشمان خود تعقیب نمی کند.
⦁ عدم واکنش کودک در هنگام صدا زدن وی با نام. برای مثال، سرش را برنمی گرداند و یا از خود عکس العملی نشان نمی دهد.
⦁ کودک به دیگران لبخند نمی زند.
⦁ عدم نمایش حالات چهره که منعکس کننده احساسات آنها (مانند تعجب یا عصبانیت) است.
⦁ هیچ آوایی از خود در نمی آورد.
⦁ کودک از نوازش شدن و بغل شدن، توسط دیگران اجتناب می نماید.
⦁ کودک به طور غیرمعمول، نسبت به شیء یا اسباب بازی، وابسته می گردد.

علایم اتیسم هشدار دهنده 12 ماهگی:

⦁ ارتباط چشمی کودک ضعیف بوده و یا کلاً ندارد.
⦁ عدم واکنش کودک در هنگام صدا زدن وی با نام.
⦁ ناتوانی در تقلید صدا ها و حالات چهره از دیگران.
⦁ آواهای نامفهوم، غان و غون یا اصوات جیغ مانند که از علایم اولیه صحبت کردن است، ایجاد نمی کند.
⦁ از حرکات بدنی معنی دار و یا اشاره برای رساندن منظورش استفاده نمی نماید ، مانند زمانی که می خواهد شما او را در آغوش بگیرید، دستش را دراز نمی کند و یا برای خداحافظی، دستش را تکان نمی دهد.
⦁ برای آرامش و یا رفع نیاز به دنبال پدر و مادر خود نمی گردد.
⦁ دارای حرکات تکراری و غیرمعمول میباشد.
⦁ در بازی های تعاملی اولیه، مانند دالی یا قایم موشک مشارکت نمیکند.

علایم اتیسم هشدار دهنده در 16 ماهگی:

⦁ عبارات یک کلمه‌ای را به زبان نمی‌آورد.
⦁ برای نشان دادن علاقه‌اش، به اطراف یا به اشیاء اشاره نمی‌کند تا توجه شما را به آن شئ جلب کند.

علایم اتیسم هشدار دهنده 14 ماهگی:

⦁ عبارات دو کلمه‌ای معنی دار به طور خودانگیز به کار نمی‌برد.
⦁ از دست دادن مهارت های کلامی و اجتماعی که قبلا کسب نموده است.
⦁ فقط روی نوک انگشتان پا راه می رود.
⦁ قادر به پیروی از دستورالعمل های شفاهی ساده نیست .
⦁ علاقه شدیدی به یک شی خاص دارد و به آنها وابسته میشود ، مانند روشن و خاموش کردن مداوم کلید چراغ.
⦁ ممکن است به اشیاء غیر معمول مانند اشیاء فلزی علاقه زیادی داشته باشد.
⦁ درگیر فعالیت های تکراری، مانند ردیف کردن اشیا میگردد.
⦁ قادر به درک حالات عاطفی دیگران نیستند برای مثال وقتی دیگران غمگین یا ناراحت به نظر می رسند، متوجه نمی شوند

کودکان پس از 2 سالگی و با اختلال طیف اتیسم ، ممکن است علایم اتیسم ذیل را داشته باشند:

⦁ با دست اشاره نکردن به هر چیز مورد توجه‌ شان برای مثال، اشاره نکردن به هواپیما در آسمان.
⦁ اسباب بازی ها را بطورکاربردی و صحیح استفاده نمی کنند و اهمیتی به عملکرد آنان نمی دهند و بیشتر تمایل به ردیف کردن و نظم اسباب بازی ها دارند.
⦁ نگاه نکردن به اجسامی که فردی به آن اشاره می کند.
⦁ با ایجاد محرک های بینایی توسط استفاده از انگشتان دست خویش، حس بینایی خود را تحریک می کنند.
⦁ در ارتباط با دیگران مشکل داشته و یا به طور کلی بودن با مردم را دوست ندارند.
⦁ پرهیز از برقراری ارتباط چشمی و تمایل به تنهایی.
⦁ در تشخیص احساسات دیگران و یا بیان احساس خود دچار مشکل هستند.
⦁ در آغوش گرفته شدن و نوازش توسط دیگران را ترجیح نمی دهند.
⦁ زمانی که فردی با آنها صحبت می کند به نظر نمی شنوند و متوجه نمی شوند، در حالی که به صداهای دیگرعکس العمل نشان می دهند.
⦁ ممکن است به ارتباط با مردم علاقه مند باشند، اما نمی دانند چگونه با آنها بازی و یا صحبت کنند.
⦁ تکرار طوطی وار (Echolalia) از علایم اتیسم است که فرد مبتلا کلام، لغات و یا جملاتی را که به وی گفته می شود را تکرار می کند.
⦁ در بیان احتیاج هایشان از طریق کلام و یا اشاره، دچار مشکل هستند.
⦁ بازی های نمادین و یا تخیلی انجام نمی دهند. مانند تظاهر به غذا دادن به عروسک.
⦁ دارای حرکات و رفتارهای تکراری، مانند تکان دادن دست ها و یا بدن و…… می باشند.
⦁ در تطبیق، به هنگام بهم خوردن روتین روزمره، دچار مشکل هستند.
⦁ حساسیت زیاد نسبت  به اصوات، بو، نور، لمس و…….
⦁ از دست دادن مهارت های کلامی و اجتماعی که قبلا کسب نموده اند نیز از علایم اوتیسم مهم در این گروه سنی است.

علایم اوتیسم درنوجوانان و بزرگسالان

علایم اتیسم که به طور شایع در نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به این طیف اختلال دیده میشود عبارتند از:
• درک اینکه دیگران چه فکر یا احساسی دارند برای آنها دشوار است.
• اضطراب ‍ شدید در مواقع موقعیت های اجتماعی
• مشکل در دوستیابی یا ترجیح دادن تنهایی
• صریح، بی ادب و یا بی علاقه در نظر دیگران به نظر می آیند.
• بیان احساسات برایشان دشوار است.
سخنان و عبارات را تحت اللفظی در نظر میگیرند، عبارات طعنه آمیز، ضرب المثل ها و یا شوخی ها را درک نمیکنند.
• داشتن روال و روتین یکسان و یکنواخت روزانه که در صورت تغییر منجر به اضطرب بسیار شدید و بهم ریختگی در آنها میگردد.
این افراد ممکن است علایم دیگری نیز از علایم اتیسم را داشته باشند، مانند:
• عدم درک “قوانین” تعاملات اجتماعی، مانند نپریدن میان صحبت دیگران
• اجتناب از تماس چشمی
• داشتن علاقه بسیار شدید به موضوعات یا فعالیت های خاص
• در برخی موارد عدم رعایت فاصله با دیگران و نزدیک شدن بیش از حد به آنها و یا برعکس بهم ریختن و ناراحت شدن اگر کسی آنها را لمس و یا بیش از حد به آنها نزدیک شود.
• توجه به جزئیات ، الگوها، بوها یا صداهایی که دیگران متوجه آنها نمیشوند.
• دوست دارند قبل از انجام کارها به دقت برنامه ریزی نمایندکه خود از علایم اوتیسم میباشد که میتوان آن را در جنبه مثبت و به عنوان نقطه قوت در این افراد بکار برد.

علائم اتیسم درنوجوانان و بزرگسالان

تفاوت علایم اتیسم در دختران با پسران مبتلا به اختلال طیف اتیسم

بر اساس تحقیقات اخیر، مواردی که به نظر می رسد دختران مبتلا به اتیسم با پسران مبتلا به اتیسم متفاوت هستند، عبارتند از:

1.پسران مبتلا به اتیسم دارای حوزه بازی بسیار تکراری و محدود میباشند در حالی که دختران مبتلا کمتر حالت تکراری داشته و حوزه های بازی گسترده تری دارند.

2.دختران مبتلا به اتیسم بیشتر از پسرها می توانند به ارتباطات غیرکلامی مانند اشاره کردن یا نگاه کردن پاسخ دهند. آنها همچنین تا حدودی تمرکز بیشتری دارند و کمتر دچار حواس پرتی میشوند.

3.در حالی که مسائل ارتباط اجتماعی پسران در اوایل زندگی آنها چالش برانگیز می شود، دختران ممکن است بتوانند خواسته های اجتماعی دوران اولیه کودکی را مدیریت کنند اما با ورود به اوایل نوجوانی با مشکلات دراین رابطه مواجه می شوند.

4.طبق گزارش کندی کریگر، پسران مبتلا به اختلال طیف اتیسم ممکن است تمایل به انجام رفتارهای مخرب و پرخاشگرانه برای به دست آوردن اشیاء داشته باشند، در حالی که دختران مبتلا معمولاً تمایل به انجام رفتارهای مخرب برای جلب توجه ندارند.

5.دختران مبتلا به اتیسم بیشتر از پسران از اضطراب و یا افسردگی رنج می برند.

عبارتند بر اساس تحقیقات اخیر، علایم اتیسم که به نظر می رسد در دختران مبتلا با مقایسه با پسران مبتلا متفاوت هستند، از:
⦁ علایم اتیسم از لحاظ رفتار تکراری: پسران مبتلا به اتیسم دارای حوزه بازی بسیار تکراری و محدود میباشند در حالی که دختران مبتلا کمتر حالت تکراری داشته و حوزه های بازی گسترده تری دارند.
⦁ علایم اتیسم ازلحاظ ارتباطات غیرکلامی: دختران مبتلا به اتیسم بیشتر از پسرها می توانند به ارتباطات غیرکلامی مانند اشاره کردن یا نگاه کردن پاسخ دهند. آنها همچنین تا حدودی تمرکز بیشتری دارند و کمتر دچار حواس پرتی میشوند.
⦁ علایم اتیسم از لحاظ ارتباط اجتماعی :در حالی که مسائل ارتباط اجتماعی پسران در اوایل زندگی آنها چالش برانگیز می شود، دختران ممکن است بتوانند خواسته های اجتماعی دوران اولیه کودکی را مدیریت کنند اما با ورود به اوایل نوجوانی با مشکلات دراین رابطه مواجه می شوند.
⦁ علایم اتیسم بصورت رفتارهای پرخاشگرانه:طبق گزارش کندی کریگر، پسران مبتلا به اختلال طیف اتیسم ممکن است تمایل به انجام رفتارهای مخرب و پرخاشگرانه برای به دست آوردن اشیاء داشته باشند، در حالی که دختران مبتلا معمولاً تمایل به انجام رفتارهای مخرب برای جلب توجه ندارند.
⦁ علایم اتیسم مرتبط با افسردگی و اضطراب:دختران مبتلا به اتیسم بیشتر از پسران از اضطراب و یا افسردگی رنج می برند.
6. علایم اوتیسم از لحاظ وجود علایق پایدار: دختران مبتلا به اتیسم در موضوع علایق پایدار، تمایل بیشتری برای انتخاب مواردی (مانند هنرپیشگان و ستارگان تلویزیون و یا موسیقی) دارند در حالیکه بیشتر، علایق پایدار بسیاری از پسران ارقام، آمار و ریاضیات و یا موارد وابسته حمل و نقل به نظر می رسد.
7. علایم اتیسم از لحاظ گوشه گیری : دختران مبتلا به اتیسم بیشتر منفعل یا گوشه گیر هستند.

علایم اتیسم گاهی اوقات می تواند در زنان و مردان بالغ نیز متفاوت باشد. به عنوان مثال، زنان مبتلا ممکن است آرامتر باشند، احساسات خود را پنهان کنند و به نظر می رسد که بهتر با موقعیت های اجتماعی کنار می آیند.

علایم اتیسم در رابطه با ارتباط کلامی

چه عواملی باعث بروز اتیسم میگردند.

از علایم اوتیسم اختلال در ارتباط کلامی است. حدود 40 درصد از کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم اصلاً صحبت نمی‌کنند و بین 25 تا 30 درصد برخی از مهارت‌های گفتاری را در دوران نوزادی توسعه می‌دهند اما بعداً آن‌ را از دست می‌دهند. برخی از کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم در اواخر زندگی شروع به صحبت می کنند.
اکثر کودکان مبتلا مشکلاتی در ارتباط کلامی دارند، از جمله علایم اوتیسم در این زمینه میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :
• تاخیر در مهارت های گفتاری و کلامی
• صدای گفتاری یکنواخت، روباتیک، یا آهنگین و آواز مانند
• اکولالیا (تکرار یک عبارت شنیده شده)
• مشکل استفاده از ضمایر (مثلاً گفتن «تو» به جای «من»)
• بندرت و یا اصلاً از حرکات رایج دست (اشاره کردن یا تکان دادن دست) استفاده نکرده، و همینطور به آنها نیز پاسخ نمیدهند.
• ناتوانی در حفظ موضوع، هنگام صحبت یا پاسخ دادن به سؤالات
• قادر به درک طعنه یا شوخی نمیباشند.
• مشکل در بیان نیازها و احساسات خود
• عدم درک زبان بدن، لحن صدا و عبارات دیگران

از دیگر علایم اوتیسم در این رابطه این است که افراد مبتلا با افزایش سن، ممکن است در برقراری مکالمه مشکل داشته یا مهارت های گفتاری بسیار محدودی داشته باشند. از دیگرعلایم اتیسم کلامی این است که برخی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم گاها مهارت های کلامی خود را با درجاتی ناهماهنگ توسعه میدهند. برای مثال، در مطلب خاصی که برای آنها بسیار جالب است واژگان بسیار قوی برای صحبت در مورد آن موضوع ایجاد میکنند، اما در برقراری ارتباط و مکالمه در مورد مطالب دیگر مشکل دارند.
از دیگر علایم اتیسم که در گفتار کودکان مبتلا دیده میشود این است که در حینی که کودکان مبتلا به اوتیسم شروع به صحبت می کنند، ممکن است با لحنی غیرمعمول سخن بگویند که می تواند از صدای زیر و حالت ریتمیک و آوازخوان تا روباتیک یا یکنواخت متغیر باشد. کودکان مبتلا به اتیسم ممکن است علایمی از هایپرلکسیا را نشان دهند، که شامل توانایی خواندن فراتر از آنچه از سن آنها انتظار می رود، باشد. کودکان در طیف اختلال اتیسم ممکن است زودتر از همسالان خود، گاهی حتی در اوایل سن 2 سالگی، خواندن را یاد بگیرند. اما در واقع قادر به درک متنی که میخوانند نمی باشند.
اگر چه وجود هایپرلکسی همیشه ازعلایم اوتیسم نیست، تحقیقات تقریباً در 84 درصد موارد نشان می دهدکه کودکان دارای هایپرلکسیا در طیف اختلال اتیسم قرار دارند.
از دیگر علایم اتیسم در کودکان مبتلا این است که در حین تعامل و به اشتراک گذاشتن احساسات و علایق خود با دیگران معمولاً دچار مشکل بوده و قادر به حفظ و ادامه مکالمه نمی باشند. دشواری و مشکل در ارتباط غیرکلامی مانند حفظ تماس چشمی یا درک زبان بدن نیز از دیگر علایم اتیسم میباشند. که در مجموع این علایم اوتیسم در ایجاد مشکلات در رابطه با ارتباطات اجتماعی نقش دارند.

علایم اتیسم در زمینه الگوهای رفتاری چیست؟

از علایم اتیسم درکودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم ASD)) رفتار به شیوه‌هایی است که غیرعادی به نظر رسیده و همچنین افراد مبتلا به طیف اختلال اتیسم گاها علایق غیر معمول از خود نشان می دهند، از جمله:
• رفتارهای تکراری مانند بال بال زدن، تکان دادن بدن به جلو و عقب ، پریدن، یا چرخیدن
• حرکت دائمی (مثل دویدن) و رفتار “بیش فعال”.
• تثبیت و وابستگی شدید بر روی فعالیت ها یا اشیاء خاص
• داشتن روال و روتین در امور مختلف ( بهم ریختن و ناراحت شدن هنگامی که یک روال حتی اندکی تغییر می کند.)
• حساسیت شدید به لمس، نور و صدا
• عدم شرکت در بازی های «سازمان یافته و طراحی شده» یا تقلید از رفتارهای دیگران
• عادات غذایی وسواسی
• عدم هماهنگی حرکتی، دست و پا چلفتی بودن .
• رفتارهای ناگهانی یا تکانشی (عمل بدون فکر کردن)
• رفتار پرخاشگرانه، هم با خود و هم با دیگران
• دامنه توجه کوتاه
• اجسام مانند اسباب بازی ها را با نظم دقیق کنار هم میچینند و وقتی نظم آنها به هم می خورد، ناراحت می شوند.
• تمرکز شدید بروی اجزاء اشیاء یا اسباب بازی ها بجای بازی با آنها، به عنوان مثال توجه به چرخ کامیون اسباب بازی به جای راندن آن یا توجه به موهای عروسک بجای بازی با آن

علایم اتیسم در زمینه اختلالات پردازش حسی

از علایم اتیسم حائز اهمیت در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم وجود اختلال در پردازش حسی میباشد،که معمولا این کودکان نشان میدهند، به این معنا که سیستم عصبی مرکزی آنها به روشی صحیح، پردازش حسی را انجام نداده، لذا جهان پیرامون خویش را متفاوت از دیگران درک میکنند و به آن واکنش نشان میدهند که خود از علایم اوتیسم میباشند که بایستی مد نظر داشت هستند .
علایم اتیسم در رابطه با اختلال پردازش حسی بصورت حساسیت بیش از حد و یا کم میتواند بروز نماید به این معنا که افراد مبتلا به اتیسم هم بصورت حساسیت مفرط (پاسخ دهی بیش از حد) و هم حساسیت کم (تحت واکنش) را به طیف وسیعی از محرک ها به عنوان علایم اتیسم تجربه کنند. اکثر کودکان مبتلا ترکیبی از علایم اتیسم از هر دو حالت را نشان میدهند. بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم نسبت به نورهای روشن یا طول موج های نور خاص (مانند چراغ های های فلورسنت) حساسیت مفرط را تجربه می کنند. تجربه ی برخی صداها، بوها، بافت ها و مزه ها نیز می توانند برای آنها طاقت فرسا باشند، که خود می‌تواند منجر به علایم اوتیسم بصورت اجتناب حسی یا تلاش برای دور شدن از محرک‌هایی که اکثر مردم به راحتی می‌توانند آن‌ها را تحمل کنند،گردد.
نمونه هایی از علایم اتیسم در رابطه با اجتناب حسی می تواند در مورد حس لامسه (امتناع از لمس فیزیکی، پرهیز از پوشیدن برخی لباس ها یا پارچه ها، اجتناب از کثیف شدن دست ها و بدن مثلا دوری از بازی با ماسه، عدم استفاده از لوسیون و ….. )، حس چشایی ، ( حساسیت به طعم غذاها ، اجتناب از خوردن برخی غذا ها وحتی گاهی بالا آوردن آنها ) ، حس شنوایی، (پوشاندن گوش ها برای جلوگیری از صداهای بلند یا غیرقابل پیش بینی)، اختلال در پردازش حس تعادل یا وستیبولار (مانند چالش برانگیز بودن فعالیت های حرکتی معمولی مانند تاب خوردن ، سٌر خوردن و از پله ها پایین آمدن).
حساسیت کم نیز در پردازش حسی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم شایع است. علایم اوتیسم در این وضعیت می تواند منجر به حالاتی مانند نیاز دائمی به حرکت، تمایل به صداهای بلند، خیره شدن به نورهای شدید و رنگهای روشن گردد. در واقع این افراد در جستجوی محرکی برای دریافت ورودی حسی بیشتر از محیط می باشند که علت بروز این علایم اتیسم میشوند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اتیسم ممکن است حواس، خود را با ایجاد صداهای بلند، لمس افراد یا اشیاء، یا تکان دادن خود به جلو و عقب تحریک کنند.
اختلال در آگاهی از وضعیت بدن و حرکت (حس عمقی) نوع دیگری از علایم اوتیسم در رابطه با مشکلات درکی است درحالت عادی ورودی حسی از عضلات و مفاصل برآمده و مغز را از موقعیت اعضای بدن آگاه می نماید. کودکانی که اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت بدن خود توسط حس عمقی دریافت نمی نمایند معمولا دست و پا چلفتی به نظر می رسند و باید به اشارات بینایی یا دیگر راهکارهای شناختی (مثل دستورات کلامی) اتکا کنند تا بتوانند اعمال ساده مثل نشستن روی صندلی یا استفاده ی صحیح از قاشق و چنگال را انجام دهند. از علایم اوتیسم در کودکان مبتلا به مشکل درک حس عمقی ضعیف، بکار بردن نیروی خیلی کم یا خیلی زیاد در فعالیت های مثل نوشتن ، دست زدن، راه رفتن یا تایپ کردن، شکستن اسباب بازی ها و برخورد به افراد و محاسبه نادرست حدود حریم شخصی افراد میباشند، که این علایم اتیسم خود بر تعاملات اجتماعی تاثیر منفی میگذارند.از طرفی اغلب کودکانی که واجد مشکلات حس عمقی هستند از تحریکاتی مثل فشار سخت بر روی پوست خود یا فشار و کشش مفصلی جهت خود تنظیمی استفاده میکنند که از دیگر علایم اوتیسم در رابطه با وجود مشکلات حس عمقی است که بطور شایع دیده میشوند.

 

جهت دانلود علایم و نشانه های اختلال طیف اٌتیسم کلیک کنید.

دانلود
 

علایم اتیسم در اختلال در پردازش حسی چگونه به نظر می رسند؟

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم هنگامی که علایم اتیسم در پردازش حسی را تجربه می کنند، نشانه ها وعلایم اتیسم را بصورت رفتارهای خاصی از خود نشان می دهند از جمله:
⦁ افزایش حرکات فیزیکی ، مانند پریدن، چرخیدن یا برخورد با اشیا،
⦁ افزایش خود تحریکی (Stimming)، مانند بال بال زدن ، ایجاد صداهای تکراری یا تکان دادن خود به جلو و عقب
⦁ تندتر و بلندتر صحبت کردن و یا بالعکس اصلاً صحبت نکردن
⦁ پوشاندن گوش ها یا چشم ها
⦁ مشکل در تشخیص احساسات درونی خود مانند گرسنگی، درد یا نیاز به استفاده از دستشویی
⦁ امتناع یا اصرار بر روی برخی غذاها یا اقلام و پوشاک
⦁ جویدن مکرر اقلام غیر خوراکی
⦁ خیره شدن به نور های شدید یا اجسام متحرک و چرخنده مانند پره های پنکه
⦁ ایجاد صداهای یکسان و تکراری
⦁ لمس مکرر دیگران یا انجام بازیهای خشن
⦁ مشکل در برقراری ارتباط یا پاسخگویی به دلیل اینکه مغز با منابع رویارویی خود از بار اضافی ورودی های حسی ممانعت به عمل می آورد. (خاموش شدن یا shut down )
⦁ هیجانات طاقت فرسا با نیاز به فرار از موقعیت(Meltdown)
این علایم اوتیسم با داشتن حساسیت های بیش از حد فرد نسبت به انواع خاصی از ورودی های حسی می تواند چالش هایی را در موقعیت های روزمره مانند مدرسه، محل کار یا محیط های اجتماعی ایجاد کند. برای افرادی که بیش از حد حساس هستند، گذراندن تمام روز در زیر نورهای LED یا فلورسنت، حضور در فضاهای شلوغ یا پردازش مکالمات دراتاق‌هایی که سر و صدای پس‌زمینه دارند، می‌تواند نیاز به تلاش زیاد و صرف انرژی بالایی داشته باشد که می تواند از نظر جسمی و عاطفی فوق العاده خسته کننده بوده و باعث شود فرد مبتلا برای انجام کارهای مهم دیگر احساس خستگی بیش از حد کند.
برعکس گروه دیگر از افراد مبتلا به اتیسم از تحریک حسی خود به عنوان نوعی تلاش برای حفظ تعادل سیستم حسی خود استفاده می کنند. حرکات تکراری، صداها یا بی قراری که از علایم اتیسم میباشند می توانند به افراد مبتلا کمک کنند تا آرام بمانند و اضطراب را در خود کاهش دهند و یا ورودی حسی های آزار دهنده را به این طریق مسدود کنند.
با این حال، گاهی اوقات ، علایم اوتیسم در اینموارد نظیر حرکت مداوم جهت خود تنظیمی در برخی محیط ها (مانند محل کار) نامناسب به نظر میرسد، لذا افراد مبتلا به اتیسم اغلب احساس می کنند که باید تحریک حسی خود را سرکوب کنند. وقتی این اتفاق می‌افتد، خود تنظیمی دشوار‌تر شده و منجر به اضافه بار حسی گشته متعاقب آن منجر به خستگی یا فرسودگی شدید آنها میگردد.
علایم اتیسم به صورت اضافه بار حسی زمانی اتفاق می افتد که یک محرک حسی شدید بر توانایی کودک مبتلا برای مقابله با آن غلبه کند. این می تواند توسط یک ورودی حسی منفرد، مانند یک صدای بلند غیرمنتظره ایجاد شود، یا می تواند در طول زمان به دلیل تلاشی که برای مقابله با افزایش بار حسی در زندگی روزمره لازم است، ایجاد شود. اضافه بار حسی می تواند باعث علایم اوتیسم نظیر اضطراب شدید، نیاز به فرار از موقعیت یا مشکل در برقراری ارتباط گردد. وقتی مغز مجبور است تمام منابع خود را در پردازش حسی متمرکز نماید، عملکردهای دیگری مانند گفتار، تصمیم‌گیری و پردازش اطلاعات را متوقف خواهدکردخود علت بروز علایم اتیسم در این زمینه ها خواهد گشت.

منبع: موسسه گنجینه

روش های درمان اتیسم در بسیاری از افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم بدون توجه به سن تشخیص اختلال، سودمند میباشند. افراد در هر سنی، در هر سطحی از توانایی اغلب می توانند پس از مداخلات به خوبی طراحی شده و استفاده از روش های درمان اتیسم پیشرفت نمایند. هرچند تشخیص در سنین پایین و بکارگیری روش های درمان اتیسم ، نتایج بهتری خواهند داشت.

اگرچه در حال حاضر هیچ درمان استاندارد واحدی جهت اختلال طیف اوتیسم (ASD) وجود ندارد. اما روش های درمانی و حمایتی متنوعی جهت کمک به کاهش علائم و به حداکثر رساندن توانایی های فرد مبتلا به اتیسم وجود دارد. از جمله این موارد، رفتار درمانی، رویکردهای رشدی-تکاملی تا استفاده از داروها در درمان اتیسم جهت برخی علائم همراه و درمان های جایگزین را در درمان اتیسم می توان نامبرد .

افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم در صورت دریافت انواع درمان اتیسم و مداخلات طراحی شده مناسب، شانس برخوداری و بکارگیری تمامی توانایی ها و مهارت های خود را میتوانند داشته باشند. اگرچه مؤثرترین نوع درمان اتیسم و مداخلات آن ممکن است بسته به نیاز خاص، برای هر فرد متفاوت باشد. معهذا، اکثر افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم از برنامه های طراحی شده مناسب و سازمان یافته تخصصی، بهترین نتیجه را میگیرند. در برخی موارد، درمان اتیسم می تواند تا حد زیادی علائم را کاهش داده و به افراد مبتلا به اتیسم در انجام  فعالیت های روزانه کمک نماید .

روش های درمان اتیسم چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد که تشخیص زودهنگام و مداخلات، در دوران پیش‌دبستانی و قبل از آن، تأثیرات مثبت عمده‌ای برکاهش علائم اتیسم و ایجاد مهارت‌ها در فرد مبتلا به اتیسم دارد.

از آنجا که ممکن است علائم بین اختلال طیف اتیسم (ASD) و سایر اختلالات، مانند اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) همپوشانی داشته باشند، مهم است که درمان بر نیازهای خاص فرد تا برچسب تشخیصی وی، متمرکز شود.

انواع متفاوت درمان اتیسم در اختلالات طیف اتیسم را می توان به گروه های ذیل تقسیم بندی کرد:

  • درمان اتیسم مبتنی بر رویکردهای رفتاردرمانی و ارتباطی
  • درمان اتیسم بر اساس رویکرد های تغذیه ای
  • دارو درمانی
  • درمان های مکمل و جایگزین

رویکردهای رفتار درمانی و ارتباطی ارتباطی، ارتباطی

رویکردهای رفتار درمانی و ارتباطی:

درمان اتیسم به روش مدیریت رفتاری جهت آن

 این روش درمان اتیسم که تحت عنوان مدیریت رفتار شناخته شده است، سعی در تقویت رفتارهای مورد نظر و کاهش رفتارهای ناخواسته دارد. همچنین راه کارهایی پیشنهاد میدهدکه درمانگران میتوانند قبل، حین، بعد و یا  مابین دوره‌های رفتارهای مشکل‌ساز و نامطلوب بکار گیرند.

رفتار درمانی اتیسم اغلب مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی (ABA) است، ABA، علم «رفتارگرایی» را برای ایجاد تغییر معنادار در اعمال فرد مبتلا به اتیسم به کار می گیرد. این روش درمان اتیسم ، رفتار را به عنوان یک فرآیند سه مرحله ای در نظر میگیرد: مقدمه (یا دستورالعمل یا آنچه قبل از وقوع یک رفتار اتفاق میافتد)، رفتار و پیامد (آنچه که متعاقب رفتار اتفاق میافتد) به عنوان مثال، زمانی که گرسنه هستید (مقدمه)، چیزی می خورید (رفتار) و سپس احساس بهتری می کنید (پیامد)، شما از یک پیامد مثبت برای رفتار خود لذت بردید و  احتمال اینکه در آینده دوباره در هنگام گرسنگی غذا بخورید را افزایش می دهد!

تحلیل رفتار کاربردی (ABA) رویکردی است که به طور گسترده پذیرفته شده است و پیشرفت کودک را در ارتقاء مهارت‌هایش دنبال مینماید. این روش از مهمترین و کارآمدترین روش های درمان اتیسم، برای افراد دارای این طیف اختلال می باشد. این روش  درمان اتیسم مورد تایید متخصصین بهداشت و درمان در کشورهای پیشرو، نظیر امریکا، کانادا، انگلیس و ….. بوده و در بسیاری از کلینیک های درمانی و مدارس این کشورها، مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش درمان اتیسم، رفتارهای مثبت مورد تشویق قرار گرفته و تقویت گشته و در مقابل، رفتارهای منفی با عدم تشویق، تضعیف می گردند و پیشرفت کودک مبتلا به اوتیسم پیگیری و مورد ارزیابی قرار می گیرد.

حمایت از رفتار مثبت

انواع مختلف روشهای درمان اتیسم که تحت چتر ABA قرار گرفته و معمولا برای درمان اختلال طیف اتیسم (ASD) استفاده می شوند عبارتند از:

  • درمان اتیسم مبتنی برحمایت از رفتار مثبت Positive Behavioral Support (PBS)
  • درمان اتیسم مبتنی بر درمان پاسخ محور Pivotal Response Training (PRT)
  • درمان اتیسم مبتنی بر آموزش اهداف خرد و تحلیلی Discrete Trial Training (DTT) 
  • درمان اتیسم مبتنی بر مداخله رفتاری فشرده اولیه Early Intensive Behavioral Intervention (EIBI)
  • درمان اتیسم مبتنی بر مداخله رفتاری کلامیVerbal Behavior Intervention (VBI)
  • درمان اتیسم اساس رویکرد مبتنی بر روابط تکامل رشدی و تفاوت های فردی

 Developmental, Individual Differences, Relationship-Based Approach (DIR; also called “Floortime”)

  درمان اتیسم به روش حمایت از رفتار مثبت Positive Behavioral Support (PBS)

این روش درمان اتیسم رویکردی را برای ایجاد درک صحیح از اینکه چرا کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم درگیر رفتار مشکل‌ساز می‌شود و راهبردهایی برای جلوگیری از بروز رفتار مشکل‌زا در حین آموزش مهارت‌های جدید به کودک مبتلا را ارائه می‌دهد. حمایت از رفتار مثبت رویکردی کلی نگر است که همه عواملی که بر کودک و رفتار کودک تأثیر می گذارند را در نظر می گیرد و با تغییردر محیط، آموزش مهارت ها و ایجاد تغییرات دیگر که رفتار مطلوب را برای کودک تشویق میکند، عمل مینماید . می توان از این روش درمان اتیسم، جهت اصلاح رفتارهای مشکل زا همانند پرخاشگری، عصبانیت، بهم ریختگی تا کناره گیری اجتماعی استفاده نمود.

 درمان اتیسم به روش درمان پاسخ محور Pivotal Response Training (PRT)

درمان اتیسم به روش پاسخ محور یا PRT  از انواع درمان اتیسم مبتنی بر  رفتار درمانی است که در محیط زندگی روزمره کودک انجام میشوداین درمان اتیسم مبتنی بر بازی بوده و آغازگر آن کودک میباشد. و یا به عبارت دیگر، کودک محور است. این روش درمان اتیسم به ایجاد انگیزه برای یادگیری و برقراری ارتباط کمک می کند. روش PRTبر اساس اصول تحلیل رفتار کاربردی (ABA) بنا شده است.

اهداف این روش درمان اتیسم  عبارتند از:

  • توسعه مهارت های ارتباطی و کلامی
  • افزایش رفتارهای اجتماعی مثبت
  • برطرف نمودن رفتارهای مخرب و خود محرک

درمانگر در درمان اتیسم  به روش PRT به جای اینکه بروی یک رفتار خاص تمرکز کند، حوزه های “محور” رشد کودک را هدف قرار داده و باعث پیشرفت‌ در زمینه‌های مهارت‌های اجتماعی، رفتاری، ارتباطی و یادگیری میگردد.

موارد محوری عبارتند از:

  • انگیزه یا خودانگیختگی
  • پاسخ به نشانه های متعدد
  • مدیریت و نظارت بر خود
  • آغاز تعاملات اجتماعی

استراتژی های انگیزشی بخش مهمی از روش درمان اتیسم مبتنی بر رویکرد PRT هستند که به تشدید و تقویت بصورت طبیعی تأکید دارند. PRT قویاً بروی هر چیزی که کودک مبتلا به اتیسم را بر می انگیزد، متمرکز است. به عنوان مثال، درPRT، ممکن است از کودکی که از بازی با ماشین و سطح شیب دار لذت می برد، خواسته شود که ماشین قرمز را در مقابل ماشین آبی نشان دهد و هنگامی که به درستی به آن اشاره کرد به او ماشین قرمز داده میشود تا آن را از سطح شیب دار پایین بیاورد. بطور کلی این روش درمان اتیسم، انگیزه کودک به یادگیری را افزایش داده، کودک رفتار خود را نظارت و مدیریت می نماید و در ارتباط  گرفتن با دیگران پیش قدم می شود و توانایی کنار آمدن با بسیاری از موقعیت ها را خواهد داشت. با آموزش خود مدیریتی، کودک مبتلا به اختلال  طیف اوتیسم قادر به مشاهده، ارزیابی و کنترل رفتار خویش خواهد بود و در نهایت افراد مبتلا به اتیسم استقلال و تعمیم مهارت هایشان را بدون اینکه نیازی به همراهی درمانگر یا والدینشان را داشته باشند، کسب مینمایند.

آموزش اهداف خرد و تحلیلی Discrete Trial Training (DTT) 

DTT یک روش درمان اتیسم بر اساس تحلیل رفتار کاربردی (ABA) سازمان یافته است که در آن مرحله به مرحله، رفتار مطلوب یا پاسخ مناسب تعلیم داده می شود. در این روش درمان اتیسم درمانگر به طور سیستماتیک مهارت ها را به اجزای کوچکتر و ساده تر گسسته، شکسته و تقسیم می کند. سپس جزء به جزء و به صورت تک به تک آموزش میدهد که در واقع به این ترتیب یادگیری را آسان تر نموده و در نهایت مهارت مورد نظرکسب میشود. در این روش درمان اتیسم پاسخ و رفتارهای مناسب تشویق و موارد نامطلوب، نادیده گرفته می شود.

برای مثال، مربی جهت آموزش رنگ‌ها به کودک مبتلا به اتیسم با آموزش یک رنگ برای مثال با رنگ قرمز شروع میکند. او از کودک می خواهدکه به رنگ قرمز اشاره کند و سپس به رفتارش پاداش میدهد. در مرحله بعد به آموزش رنگ زرد به طور مجزا ادامه می دهد و این مهارت را تقویت می کند و سپس در مورد هر دو رنگ می پرسد. پس از اینکه کودک تمام رنگ ها را به این طریق یاد گرفت، درمانگر به کودک یاد میدهد که نام هر رنگ را بگوید. لذا (DTT) شامل استفاده از یک فرآیند پایه برای آموزش یک مهارت یا رفتار جدید و تکرار آن تا زمانی است که کودک آن را یاد بگیرد.

 (DTT) برای آموزش بسیاری از مهارت های جدید به کودکان مبتلا به اختلال اتیسم استفاده می شود. این مهارت ها بسته به نیازهای خاص کودکان میتواند از موارد بسیار ساده تا پیچیده متغیر باشد. به عنوان مثال، از روش درمان اتیسم بطریقه DTT می توان برای آموزش موارد ذیل استفاده کرد:

  • مهارت های گفتاری و کلامی، نظیر مهارت های مورد نیاز جهت مکالمه
  • مهارت های مورد نیاز برای زبان اشاره یا استفاده از وسایل ارتباطی
  • مهارت های زندگی روزمره مانند لباس پوشیدن، نحوه استفاده از ظروف و وسائل، پیروی از دستورالعمل ها و مهارت های نوشتاری.

از آنجایی که روش درمان اتیسم مبتنی بر DTT در جهت تغییر رفتار عمل می نماید، می توان از آن جهت آموزش به والدین استفاده نمود که چگونه رفتارهای نامطلوب کودک  خود را مدیریت کنند.

درمان اتیسم به روش مداخله رفتاری فشرده زودهنگام Early Intensive Behavioral Intervention (EIBI)

مداخله رفتاری فشرده زود هنگام (EIBI)، نیز روش درمان اتیسم بر اساس اصول تحلیل رفتار کاربردی (ABA) است. این روش درمان اتیسم با تقسیم وظایف به مراحل کوچکتر که یادگیری آن آسان‌تر خواهد بود، یادگیری، رشد مهارت ها و تغییر رفتار را در کودک مبتلا به اوتیسم ارتقاء می‌بخشد و همانطور که کودکان هر مرحله را یاد می گیرند، مورد تحسین قرارگرفته و پاداش می گیرند. این روش درمان اتیسم  برای کودکان کمتر از پنج سال و اغلب کمتر از سه سال مورد استفاده قرار می گیرد. دوره ی آن فشرده است، به این معنی که درمان 20-40 ساعت در هفته به مدت 2 سال یا بیشتر انجام می شود و معمولاً شامل جلسات یک به یک کودک با درمانگر است. برنامه ریزی درمانی برای هر کودک بصورت فردی و اختصاصی بوده و شامل یک برنامه درمانی جامع با هدف قرار دادن چندین نقص مهارتی یا رفتاری میباشد.

به طور کلی، درمان اتیسم به روش مداخله رفتاری فشرده زود هنگام (EIBI) از مراحل زیر استفاده می کند:

  1. ارزیابی مهارت ها و مشکلات موجود کودک
  2. تهیه یک برنامه فردی برای کودک
  3. اجرای برنامه با استفاده از روش های آموزشی خاص برای ایجاد مهارت ها
  4. اندازه گیری مهارت هایی که بروی آنها کار شده تا اطمینان حاصل شود، آیا برنامه کارآیی داشته یا خیر.
  5. ارزیابی پیشرفت و در صورت نیاز ایجاد تغییرات در برنامه

  روش درمان اتیسم بطریقه (EIBI) در موارد زیرکاربرد دارد:

  • یادگیری رفتار مناسب و جایگزینی رفتارهای نامطلوب و مخرب با آنها.
  • آموزش تقلید
  • افزایش توجه و تمرکز
  • کاهش رفتارهایی که در یادگیری اختلال ایجاد می کنند
  • بهبود درک و استفاده از گفتار
  • ارتقاء مهارت های بازی
  • آموزش مهارت های زندگی روزانه توام با استقلال در آنها  (مانند مسواک زدن، لباس پوشیدن …….)
  • مهارتهای اجتماعی

 درمان اتیسم به روش مداخله رفتاری کلامی Verbal Behavior Intervention (VBI)   

این روش درمان اتیسم نیز روشی از تحلیل رفتار کاربردی (ABA)  است که تمرکز آن در تعلیم مهارت های کلامی به کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم میباشد. این رویکرد درمان اتیسم افراد مبتلا را تشویق می‌کند تا با پیوند دادن کلمات با اهدافشان، گفتار را بیاموزند. کودک می آموزد که با استفاده از کلمات می تواند اشیا یا نتایج دلخواه خود را بدست آورد.

رفتار درمانی کلامی صرفاً بر روی کلمات (گربه، ماشین و غیره) تمرکز نمی کند. بلکه به کودک مبتلا به اختلال اوتیسم می آموزد که چرا از کلمات استفاده می کنیم و چگونه آنها جهت درخواست و انتقال ایده و برقراری ارتباط مفید هستند.

این رویکرد درمان اتیسم بر چهار حیطه تمرکز دارد:

درخواست (خواستن)، : Mand مانند گفتن «شکلات » برای درخواست شکلات

نامیدن (شناخت)، Tact  : که برای به اشتراک گذاشتن یک تجربه یا جلب توجه استفاده می شود، مانند “هواپیما” برای اشاره به هواپیما

مداخله رفتاری فشرده زودهنگام

درون کلامی،: Interverbal  در واقع گفتار تعاملی و محاوره ای می باشد که کلمه ای برای پاسخ دادن به یک سوال استفاده می شود، مانند “کدام دبستان  می روی؟”  کودک پاسخ میدهد: دبستان رازی

پژواک Echoic : یا تکرار یک کلمه، در واقع تقلید صوتی میباشد، مانند وقتی که کودک میشنود “شکلات ” او نیز تکرار میکند شکلات، وجود رفتار پژواکی از این جهت حائز اهمیت میباشد که نه تنها در یادگیری کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم کمک کننده میباشد، بلکه پیش نیاز رفتار کلامی پیچیده نیز هست.

 

رویکرد مبتنی بر روابط تکامل رشدی و تفاوت های فردی Developmental, Individual Differences, Relationship-Based Approach (DIR; also called “Floortime”)

روش درمان اتیسم به شیوه Floortime توسط روانپزشکان کودک، دکتر گرینسپن M.D. Stanley Greenspan و دکتر وایدر Serena Wieder در دهه 1980 به عنوان درمانی برای کودکان مبتلا به انواع تأخیرها و مشکلات رشدی ایجاد شد.

Floortime درمانی مبتنی بر رابطه با کودکان مبتلا به اتیسم است. این مداخله درمانی، Floortime نامیده می شود زیرا والدین و درمانگر با کودک بروی زمین می نشینند تا با کودک در سطح رشد او بازی و تعامل کنند. گرچه گاهی Floortime  جایگزینی برای روش تحلیل رفتار کاربردی (ABA) است اما گاهی اوقات توام با  روش های درمانی ABA استفاده می شود.

هدف در این روش درمان اتیسم ، این است که بزرگسالان به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کنند و “دایره های ارتباطی” خود را گسترش دهند. آنها با کودک در سطح رشد شان تعامل کرده و بر روی نقاط قوت آنها تمرکز میکنند. درمانگران و والدین از طریق فعالیت هایی که کودک مبتلا از آن لذت می برد، کودک را درگیر می کنند، وارد بازی های کودک می شوند و از رفتار وی پیروی می کنند.

هدف روش درمانی Floortime کمک به کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم برای رسیدن به شش نقطه عطف کلیدی است که به رشد عاطفی و فکری او کمک می کند که عبارتند از:

  • خودتنظیمی و علاقه مندی به جهان هستی
  • صمیمیت و مشارکت در روابط
  • برقراری ارتباط دو طرفه
  • برقراری ارتباطات پیچیده و چند جانبه
  • ایجاد ایده های احساسی
  • ایجاد تفکر عاطفی

روش Floortime منحصراً بروی مهارت های گفتاری، حرکتی یا شناختی تمرکز نمی کند، بلکه از طریق تمرکز بر رشد عاطفی به این موارد می پردازد.

به طور کلی، این روش درمان اتیسم، کودکان مبتلا به اوتیسم را تشویق می کند تا خود را به حداکثر توان شان برسانند و به جای اینکه «تشخیص آنها چه میباشد» نشان میدهند که «آنها چه کسی هستند».

ساختار سیاسی بر روابط رشدی و تفاوت های فردی

Treatment and Education of Autistic and related Communication –handicapped   Children (TEACCH)

برنامه اتیسم TEACCH یک برنامه بالینی، آموزشی و تحقیقاتی است که در دانشگاه کارولینای شمالی توسط دکتر اریک شوپلر و دکتر رابرت رایشلر در دهه 1960 معرفی شد و سپس الگویی برای سایر برنامه ها در سراسر جهان شده است.

TEACCH از روشی به نام “آموزش سازمان یافته” استفاده می کند که بر اساس نیازهای یادگیری منحصر به فرد افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم(ASD)   است، از جمله:

  • نقاط قوت در پردازش اطلاعات بصری
  • مشکلات ارتباط اجتماعی، توجه و عملکرد اجرایی

آموزش سازمان یافته، استراتژی ها و ابزارهایی را برای معلمان فراهم می کند تا در کلاس درس از آنها استفاده کنند و به دانش آموزان مبتلا به اتیسم کمک می کند تا به اهداف آموزشی و درمانی خود دست یابند.

رویکرد آموزش سازمان یافته بر موارد زیر تمرکز دارد:

  • حمایت سازمان یافته از خارج جهت برطرف نمودن چالش های موجود در رابطه با توجه و عملکرد اجرایی
  • اطلاعات بصری و یا نوشتاری مکمل ارتباط کلامی
  • پشتیبانی سازمان یافته جهت ارتباطات اجتماعی

این روش از مشارکت معنادار در فعالیت ها، پشتیبانی کرده و همچنین در جهت افزایش انعطاف پذیری، استقلال و خودآموزی افراد مبتلا به اتیسم عمل مینماید.

راهبردهای سازمان یافته TEACCH را می توان در کنار سایر رویکردها و روش های درمان اتیسم این  استفاده کرد.

درمان توجه اشتراکی برای اتیسم    Joint Attention Therapy for Autism 

تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد مبتلا به اختلال اتیسم در توجه مشترک که توانایی تمرکز مشترک بروی یک شیء یا مکان با فرد دیگر است، مشکل دارند. نمونه‌هایی از مهارت‌های توجه مشترک شامل دنبال کردن نگاه یا انگشت اشاره دیگران برای  توجه و نگاه کردن به چیزی است. توجه مشترک در برقراری ارتباطات و یادگیری گفتار امری مهم میباشد.

این روش درمان اتیسم تمرکز بر بهبود مهارت های خاص مرتبط با توجه مشترک کودک مبتلا به اوتیسم را دارد، مانند:

  • اشاره کردن
  • نشان دادن
  • هماهنگی نگاه بین شخص و شیء

بهبودی های حاصل از چنین درمان اتیسم، تداوم داشته و اثرات آنها می تواند سال ها ادامه داشته باشد.

درمان شناختی رفتاری برای اتیسم Cognitive Behavior Therapy for Autism (CBT)

این روش درمان اتیسم بر ارتباط بین افکار، احساسات و رفتار تمرکز دارد. درمانگر، فرد مبتلا به اختلال طیف اتیسم (ASD) و یا والدین با اتفاق هم اهداف خاصی را برای دوره درمان ارائه می کنند. در طی جلسات درمانی این روش درمان اتیسم، فرد مبتلا به یاد می گیرد افکاری را که منجر به احساسات یا رفتارهای مشکل ساز در موقعیت های خاص می شود، شناسایی و تغییر دهد. درمان شناختی رفتاری، سازمان یافته به مراحل خاصی است، که خود این مراحل نیز با توجه به نقاط قوت و ضعف فرد مبتلا به طیف اتیسم بصورت فردی طراحی میشوند.

 تحقیقات نشان می دهد که این روش درمان اتیسم به افراد مبتلا به برخی از انواع اختلال طیف اتیسم (ASD) کمک می کند تا با اضطراب مقابله کنند و همچنین می تواند به برخی از افراد مبتلا به اتیسم کمک کند تا با موقعیت های اجتماعی کنار آمده و قادر به درک بهتر عواطف و احساسات گردند.

اتیسم نوعی از اختلالات رشدی عصبی است. علایم آن شامل اختلال در برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی، یادگیری و تعاملات اجتماعی است. ABA درمانی و گفتاردرمانی جزو تایید شده ترین درمان اتیسم میباشند.

اتیسم یا درخودماندگی از ریشه یونانی Autos به معنای “خود” گرفته شده، که نشانگر درون گرایی افراد مبتلا به آن میباشد، این اختلال در حال حاضر تحت زیر مجموعه ی اختلال طیف اتیسم (ASD) قرار میگیرد، که در واقع به طیف وسیعی از شرایط پیچیده اطلاق میگردد که گروهی از اختلالات رشدی – عصبی را شامل میشوند و بر نحوه برقراری ارتباطات کلامی و غیرکلامی، یادگیری، رفتار و تعاملات اجتماعی افراد مبتلا تأثیر گذاشته و با چالش‌هایی در این زمینه ها مواجه میشوند . افراد مبتلا ممکن است الگوهای رفتاری تکراری و کلیشه ای و دامنه علایق محدودی داشته باشند. علائم معمولاً از اوایل کودکی وجود داشته و بر عملکرد روزانه فرد تأثیر می گذارد. گاهی این علائم می توانند شبیه به علائم اختلال وسواس فکری و اضطراب گردند هر چند برخی از موارد این اختلالات تواماً با هم نیز دیده میشوند. با اطلاعاتی که اکنون دردست میباشد. تشخیص این اختلال در کودکان، نوزادان و کودکان نوپا آسان تر است. این اختلال مادام العمر بوده، مهم است که با علائم آن آشنا بود تا بتوان آن را زود تشخیص داده و مداخلات درمانی هر چه سریع تر آغاز شود.

اتیسم چیست؟

نوجوانان و بزرگسالان مبتلا، معمولا در ایجاد و حفظ روابط دوستانه، برقراری ارتباط با همسالان و بزرگسالان و یا ممکن است در درک رفتارهای مورد انتظار در مدرسه یا محل کار با مشکل مواجه شوند.

می دانیم که این اختلال، دارای طیف وسیعی از انواع متفاوتی چه از لحاظ علائم بالینی و چه از لحاظ شدت آنها میباشد که خود تحت تأثیر ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی قرار دارند.

همانطورکه اشاره شد با توجه به طیف وسیع این اختلال، هر فرد مبتلا به آن بطور خاص دارای مجموعه ای از نقاط قوت و چالش های متفاوتی خواهد بود. روش‌هایی که افراد مبتلا به این اختلال از طریق آن‌ها یاد می‌گیرند، فکر می‌کنند و به حل مشکل و مسئله می پردازند، می‌تواند از مهارت‌های با درجه بالا تا موارد چالش‌برانگیز متغیر باشد.

برخی از افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در زندگی روزمره خود به حمایت قابل توجهی نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر به حمایت کمتری نیاز داشته و در برخی موارد کاملاً قادر به زندگی مستقل باشند.

عوامل متعددی ممکن است بر ایجاد درخودماندگی و یا طیف اختلال اتیسم تأثیر نماید و اغلب این اختلال با افزایش حساسیت‌های حسی و مشکلات طبی دیگر همانند اختلالات دستگاه گوارشی، تشنج و یا  اختلالات خواب و همچنین با چالش‌های در زمینه ی سلامت روان نظیر اضطراب، افسردگی و مشکلات توجه و تمرکز همراه میباشد.

تاریخچه اتیسم: اولین بار چه زمانی اتیسم تشخیص داده شد؟

تاریخچه اتیسم: اولین بار چه زمانی اتیسم تشخیص داده شد؟

در مورد بسیاری از بیماری ها و اختلالات، به راحتی می توان اولین زمانی را که آن بیماری توصیف شده است را عنوان نمود و معمولاً معیارهای تشخیصی آنها روشن و مشخص است. اما این در مورد اوتیسم صادق نبوده و چندین تشخیص در پنج دهه گذشته برای این اختلال عنوان شده است.

اتیسم در دهه های گذشته توصیفات متعددی داشته است ازجمله ابتدا به عنوان نوعی از اسکیزوفرنی دوران کودکی در نظر گرفته شد. حتی زمانی وجود داشت که تصور می شد این اختلال از طبع سرد والدین نشأت میگیرد.

در طی سال‌ها، معیارهای تشخیصی و توصیفی اتیسم بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) تغییر کرد.

این راهنما که در ایالات متحده امریکا برای راهنمایی پزشکان در تشخیص‌هایشان استفاده می گردد، دور نمایی از چگونگی تغییر تشخیص علایم اتیسم در طی سالیان به ما ارائه می دهد.

روانپزشک و پزشک اتریشی-آمریکایی، لئو کانر  Leo Kanner، اولین بار در سال 1943 اوتیسم را توصیف کرد. او در مقاله خود به کودکان مبتلا به تکرار طوطی وار تاخیری با حفظ حالات یکنواخت و یکسان با مقاومت در تغییر در زندگی خود همراه با قطع ارتباط با جهان پیرامون اشاره کرد. وی همچنین اذعان کرد که این کودکان حافظه فوق العاده ای داشتند. و این یافته ها باعث شد که دکتر لئو کانر، اوتیسم را یک بیماری روانی در نظر بگیرد. وی این اختلال را به عنوان یک اختلال عاطفی و نه رشدی یا شناختی عنوان نمود. با توجه به این اطلاعات، ویرایش دوم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ، (DSM-II)، در سال 1952 با تعریف اتیسم به عنوان یک بیماری روانی منتشر شد، و آن را نوعی اسکیزوفرنی دوران کودکی دانست. این ایده تا دهه 1950 و 1960 ادامه یافت. تا زمانی که تصور شد علت اتیسم مادران سرد و بی عاطفه میباشند. برونو بتلهایمBruno Bettelheim، روانشناس اتریشی الاصل، از اصطلاح “مادرهای یخچالی” برای توصیف این نظریه استفاده کرد. با این حال، با یافته های زیربنایی بیولوژیکی از مطالعات انجام شده بر دوقلوها در دهه 1970 این نظریه کاملاً رد شد.

در دهه 1970، مطالعات و تحقیقات مختلف نشان داد که اتیسم در واقع ریشه در رشد مغز دارد. بعدها در سال 1980 ویرایش سوم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-III)، اتیسم را به عنوان یک “اختلال رشدی فراگیر” که جدا از بیماری اسکیزوفرنی است، توصیف کرد و آن را به عنوان یک تشخیص جداگانه معرفی نمود.‌

تغییر در معیار های تشخیصی و درمان اتیسم به همین جا ختم نشد.  راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-III در سال 1987 مورد بازنگری قرار گرفت، و با این بازنگری، اوتیسم مفهوم گسترده تری یافت و در آن عنوان اختلال رشد فراگیر  غیرمشخص (PDD-NOS) برای موارد  “اتیسم خفیف”  اضافه شد.

اتیسم برای اولین بار به طور رسمی به عنوان طیفی از اختلال در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی  DSM-IV منتشر شده در سال 1994 شناسایی شد و در سال 2000 مورد بازنگری قرار گرفت. در این نسخه، پنج بیماری با ویژگی های متمایز ذکر شد و علاوه بر اُتیسم و PDD-NOS،  این نسخه سندرم آسپرگر را نیز تحت این طیف اختلال اضافه نمود.

و در نهایت در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-5، اصطلاح “اختلال طیف اتیسم” جهت این گروه از اختلالات عنوان شد.

 شیوع اتیسم

بر اساس گزارشWHO تخمین زده می شود که در سراسر جهان از هر صد کودک یک نفر مبتلا به این اختلال  می باشد. البته این تخمین نشان دهنده یک رقم میانگین بوده و شیوع گزارش شده به طور قابل توجهی در بین مطالعات مختلف متفاوت است. با این حال، برخی از مطالعات به خوبی کنترل شده، ارقامی را گزارش کرده اند که به طور قابل ملاحظه ای بالاتر از آمار فوق الذکر است. برای مثال بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری ایالات متحده امریکاCDC)  (، این اختلال در حال حاضر از هر ۴۴ کودک یک نفر را در این کشور تحت تاثیر قرار می دهد. اما در بسیاری از کشور های در حال توسعه شیوع آن نامشخص بوده و آماری دقیق در این مورد در دست نمیباشد.

  • در سال2021، مرکز کنترل بیماری ایالات متحده امریکا (CDC) گزارش داد که طبق یافته های سال 2018 تقریباً از هر ۴۴ کودک در ایالات متحده یک کودک مبتلا به اختلال طیف اُتیسم (ASD) تشخیص داده می شود.
  • یک مورد از هر 27 پسر، مبتلا به اتیسم شناسایی می شود.
  • یک مورد از هر 116 دختر، مبتلا به اتیسم شناسایی شده است.
  • پسران چهار برابر بیشتر از دختران در معرض ابتلا به اتیسم هستند.
  • اکثر کودکان مبتلا هنوز، بعد از ۴ سالگی تشخیص داده می شوند، اگرچه اختلال طیف اتیسم را می توان به طور قابل اعتمادی در سن دو سالگی تشخیص داد.
  • 31 درصد از کودکان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم یا (ASD) دارای ناتوانی ذهنی هستند (ضریب هوشی یا IQ کمتر از  70)، 25  در صد در محدوده مرزی (ضریب هوشی یا  IQ 85 -71)، و 44 در صد دارای ضریب هوشی یا IQ در محدوده متوسط تا بالاتر از میانگین هستند (یعنی ضریب هوشی بیش از 85)
  • اتیسم تمام نژاد ها، گروه های قومی و افراد در هر سطح اجتماعی -اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • مداخله زود هنگام بهترین فرصت را برای حمایت از رشد سالم و ارائه منافع در طول عمر برای افراد مبتلا به طیف اختلال اُتیسم فراهم می کند.
  • در حال حاضر هیچ آزمایش تشخیص طبی منفردی برای تشخیص اوتیسم وجود ندارد.

مرکز کنترل بیماری ایالات متحده امریکاCDC)  ( در حال حاضر بروی یکی از بزرگترین مطالعات ایالات متحده تا به امروز در زمینه اختلال طیف اتیسم به نام مطالعه جهت کاوش در رشدونمو اولیه (SEED) Study to Explore Early Development، که جهت بررسی عوامل خطر و رفتارهای مرتبط با ASD طراحی شده است، مطالعه مینماید.

نمودار اتیسم

نمودار نحوه درمان اتیسم

نمودار نحوه درمان اتیسم

نمودار شیوع اتیسم

نمودار شیوع اتیسم

انواع اختلال طیف اتیسم چیست؟

 این یک باور رایج است که “انواع” اوتیسم  وجود دارد. در گذشته ای نه چندان دور، بسیاری تصور می‌کردند چهار نوع اتیسم وجود دارد که عبارت بودند از:  اختلال اتیسم، اختلال آسپرگر، اختلال از هم گسیختگی یا فروپاشی دوران کودکی (CDD)،  اختلال رشد فراگیر – غیرمشخص (PDD-NOS).

اما از سال 2013 که انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) معیارهای تشخیصی خود را در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) به روز کرد، همه چیز تغییر کرد. (APA) توضیح داد که اختلال اتیسم، سندرم آسپرگر، اختلال از هم گسیختگی دوران کودکی و اختلال رشد فراگیر – غیرمشخص

(PDD-NOS) همگی به عنوان یک اختلال منفرد تحت عنوان اختلال طیف اتیسم (ASD) که طیف وسیعی را پوشش می‌دهد، بهتر است در نظر گرفته شود.

انواع اختلال طیف اتیسم چیست؟

لذا اختلال طیف اتیسم (ASD) اصطلاح گسترده ای است که برای اتیسم در نظر گرفته می شود، وقتی به یک “طیف” فکر می کنید، دیدن سایه های مختلف  از یک رنگ مانند رنگ آبی در کنار هم در یک نوار را تصور نمایید اگر چه سایه‌ها همگی از نظر فنی آبی رنگ هستند، اما از روشن‌ترین تا تیره‌ترین رنگ متغیر میباشند. اصطلاح “اختلال طیف اٌتیسم” نیز باید به طور مشابه تصور شود. در واقع طیفی از علائم وجود دارد که فرد مبتلا به اتیسم می تواند این علائم را با درجات خفیف تا شدید نشان دهد.

اختلال طیف اتیسم (ASD) در سه زیرگروه  قرار می گیرند. البته زمانی تصور می شد که این موارد، انواع از اختلالات جداگانه ای هستند.  اما در حال حاضر، همگی آنها تحت عنوان اختلال طیف اتیسم شناخته میشوند که عبارتند از:

  • سندرم آسپرگر Asperger’s syndrome

 در سال 2013،  این سندرم به عنوان بخشی از یک زیر مجموعه ی تشخیصی تحت عنوان اختلال طیف اتیسم (ASD) در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی 5 (DSM-5) قرار گرفت .این اختلال ، از اختلالات خفیف طیف اُتیسم می باشد. افراد مبتلا به آسپرگر ممکن است علائم مشابه سایر انواع این طیف، را تجربه کنند، اما معمولا علائم در این افراد خفیف تر هستند. اگرچه افراد مبتلا به این سندرم مشکلی از لحاظ گفتاری و کلامی نداشته و در آزمون‌های هوشی در حد متوسط یا بالاتر از میانگین امتیاز کسب می کنند. اما واجد مشکلات در تعاملات اجتماعی بوده و دارای دامنه محدودی از علایق میباشند لذا مهارت های کلامی معمولی تا خوب و توانایی ذهنی بالا نشانگان آسپرگر را از سایر انواع اوتیسم متمایز می نماید.

  • اختلال اتیسم

این نوع طیف، به اوتیسم کلاسیک معروف است و این در واقع همان موردی است که معمولا با شنیدن کلمه اتیسم به ذهن مردم می آید. افراد مبتلا به این نوع اختلال طیف اُتیسم تاخیر در گفتار، چالش هایی در زمینه تعاملات اجتماعی و ارتباطات کلامی و غیرکلامی، بازی با همسالان داشته و رفتارها و علایق غیرعادی و تکراری و کلیشه ای دارند و در کودکان کمتر از سه سال دیده می شود.

  • اختلال از هم گسیختگی یا فروپاشی دوران کودکی (Childhood disintegrative disorder, CDD)

که به آن سندرم هلر نیز گفته میشود، این سندرم در اصل توسط مدرس اتریشی تئودور هلرTheodor Heller در سال 1908 توصیف شد، یعنی سی پنج سال قبل از اینکه دکتر لئو کانر و هانس اسپرگر، اٌتیسم را توصیف کنند. کودکان مبتلا، حداقل  به مدت دو سال رشد معمولی داشته و پس از این دوران دچار پسروی گشته و بخشی و یا بیشتر مهارت های ارتباطی، کلامی و اجتماعی خود را از دست می دهند. این سندرم غالبا با تشنج و نوار مغزی  (EEG)غیر طبیعی همراه است.

  • اختلال فراگیر رشد(pervasive developmental disorder, PDD)

که به آن اوتیسم غیر معمول یا آتیپیک   (Atypical Autism) نیز می گویند. تشخیص PDD معمولاً در مورد افرادی به کار برده میشود که برخی از معیارهای دو نوع دیگر اختلال طیف اُتیسم (ASD) ، اما نه همه آنها را دارند.

افراد مبتلا به اختلال فراگیر رشد -غیر مشخص (PDD-NOS) علائم خفیف تر یا کمتری را تجربه می کنند. به طور معمول، افراد مبتلا به PDD-NOS فقط از چالش های تعاملات اجتماعی و ارتباطی رنج می برند. این افراد معمولاً دارای بالاترین عملکرد در انواع طیف اُتیسم هستند و آنها را به سادگی در هیچ یک از دسته ها یا انواع دیگر اختلال طیف اتیسم (ASD)  نمیتوان قرار داد.

  • آیا سندرم رت نوعی از اختلال طیف اتیسم است؟

سندرم رت (Rett syndrome) یک اختلال عصبی- رشدی شدید است که اکثراً دختر بچه ها را درگیر مینماید. پسران مبتلا در بدو تولد به دلیل شدت علایم زنده نمی مانند. کودکان مبتلا به سندرم رت اغلب رفتارهایی شبیه به افراد مبتلا به اُتیسم دارند واگر چه درگذشته کارشناسان آن را به عنوان اختلال طیف اتیسم دسته بندی می کردند. اما اکنون که مشخص شده است که این اختلال ناشی از جهش ژنی درکروموزوم X است، در واقع یک بیماری ژنتیکی محسوب شده و دیگر نوعی از اختلال طیف اتیسم  (ASD) در نظر گرفته نمی شود.

منبع: موسسه گنجینه